Hopp til innhold

Å ta seg tilrette er ikke det samme som å ha rett til

Å snakke Roma midt i mot får som regel konsekvenser. Selvfølgelig er ikke konsekvensene de samme i dag som da Romerriket hadde sin storhetstid. Men personer som kritiserer byråkratiet må kunne svare for sine påstander, det vil si, noen kan ikke kritisere en byråkrat uten at det kan dokumenteres at denne byråkraten har utført lovstridige handlinger. Det er stor forskjell på en politiker og en byråkrat når det gjelder å fremme kritikk. Politikere blir beskyldt for landsvik for sine meninger, uten at det er noen som stormer til politiet og leverer inn politianmeldelser på hverandre. Da er heller byråkratene av en mer sart støpning, som ikke tåler berettiget kritikk i det arbeidet som de utfører.

Torsdag 26. juli 2018 fikk jeg lese gjennom politianmeldelsen som kommunalsjef Bente Johnsen Karlsen hadde utferdiget på undertegnede den 07.03.2018, og som ble henlagt av politiet den 26.03.2018. En politianmeldte der jeg først fikk brev fra politiet, datert den 21.06.2018 om at den var henlagt. Selve politianmeldelsen fikk jeg ikke kopi av, med etter skriftlig påkrav så kunne jeg få lese gjennom anmeldelsen under tilsyn av politiet.

I anmeldelsen fremmet kommunalsjef Bente Johnsen Karlsen at Troms Folkeblad hadde nektet å ta inn mine artikler, grunnet at det som ble skrevet ikke medførte riktighet. Artikler som Troms Folkeblad ikke ville gjengi og som handlet om helsekjøpsaken, der rådmann Margrethe Hagerupsen og hennes sønn ble omtalt. Etter at Kommunal Rapport publiserte saken og etter at kontrollutvalget i Lenvik fremmet sin rapport, så skrev også Troms Folkeblad om saken.

Grunnen til at Troms Folkeblad ikke ville publisere mine artikler var forhåpentligvis på grunn av at det var et så tidlig tidspunkt, at det lå det ikke noen handfaste bevis om offentlig snusk. Senere så skrev sjefredaktør Steinulf Henriksen om saken på rådhuset, der han blant annet konkluderte med «evig eies kun et dårlig rykte».

En annen ting som kommunalsjef Bente Johnsen Karlsen mente at jeg hadde gjort, var at jeg hadde kopiert opp en artikkel fra bloggen bondetampen og sendt den til samtlige kommunestyrerepresentanter for å sverte henne som kommunalsjef. Ideen om denne forsendelsen til representantene i kommunens høyeste organ var ikke min, og heller ikke handlingen. Som kritikker til regimet i Lenvik kommune har jeg mange tilhengere. Det var noen av disse tilhengerne som mente at saken burde sendes til medlemmer av kommunens høgste politiske organ, slik at ingen kunne unnskylde seg om at de ikke visste.

Det som er å beklage, er at det ikke fra et eneste kommunestyremedlem eller politisk parti var det noen som nevnte forsendelsen som de hadde mottatt. Det ble rett og slett tiet i hjel. Ikke en eneste av kommunens 31 kommunestyrerepresentanter hadde mot nok til å røre ved saken, ikke en gang å kritisere bloggskriveren om de mente at det ble fremmet uriktige beskyldninger mot en av toppsjefene i kommunen. Tross alt så har kommunestyret et arbeidsgiveransvar for kommunens ledelse, også å ivareta og forsvare om det fremmes uberettiget kritikk mot kommunens ansatte.

Begrunnelsen for politianmeldelsen var begredelig lesning. En skulle formode at når en kommunalsjef går til det skritt og politianmelder en av kommunens innbyggere, så burde det være hold i påstandene. Å påstå at jeg gjennom min blogg bondetampen, har løyet om henne uten at det fremkommer hva jeg har løyet om, er ikke bare banalt, men man skulle kunne forvente en bedre kvalitetsikring av en politianmeldelse som er utferdiget av en kommunalsjef.

Nå er det slik at politikerne som har latt seg velge inn i politiske utvalg er folkets tjenere. Våre byråkrater er til for å utføre de oppgaver som folkets tjenere pålegger dem. I Lenvik skulle en tro at både politikerne og folket er byråkratenes tjenere, og den som er varsler skal knebles med skremsel, for eksempel i form av en politianmeldelse.

For dem som har en hukommelse som strekker seg noen år tilbake, husker sikkert da tidligere rådmann Margrethe Hagerupsen politianmeldte to av sine arbeidsgivere, to medlemmer av kommunestyret ble politianmeldt for å ha rettet kritikk mot rådmannen. Om det skulle komme kritikk mot rådmannen som ikke er berettiget, så er det et samlet kommunestyre som skal rydde opp å ta ansvar for den urett som blir rettet mot kommunens administrative leder.

Når det gjelder mine beskyldninger om lovbrudd mot nåværende kommunalsjef Bente Johnsen Karlsen, så er det riktig som kommunalsjefen sier i sin anmeldelse. Disse beskyldningene om lovbrudd ble fremmet etter den 16 oktober 2009, da hun som leder for barneverntjenesten beordret politiet i Lenvik til å hente ut to barn midt på natta, etter at barnevernetaten hadde fått inn en bekymringmelding.

En bekymringmelding som barneverntjenesten ikke tok bryet med å undersøke om den hadde sin berettigelse eller ikke. Det er her jeg først nevner lovbruddene som ble utført av barneverntjenesten der Bente Johnsen Karlsen var leder. Paragraf 4 – 3. Rett og plikt for barneverntjenesten til å foreta undersøkelser. Denne paragrafen var den første som hun brøt i denne saken, siden fulgte lovbrudd på lovbrudd av etaten der familiemedlemmer ble svertet med de mest utrolige fortellingene, uten at vedkommende ble informert om påstandene, verken fra barneverntjenesten eller politi.

Som leder for barnevernet så må også en barnevernleder vite og kunne noe om barns rettigheter. Barna som ble brutalt hentet ut av sine senger var vettskremt. Om ikke barneverntjenesten har nevnt dette i sine rapporter, så var barnas redselshyl så høylytt at naboer prøvde å komme til unnsetning, men ble vist bort av politiet. En rettsmedisinsk undersøkelse som ble utført av barnas far og jenta var negativ. Det sier barneverntjenesten ingenting om. Ei heller at barna var benektende om beskyldningene mot foreldrene i dommeravhøret.

En banal påstand som ble fremlagt cirka 18 måneder etter den rettsmedisinske undersøkelse var utført, var at seksuelle krenkelser (samleie) med barn kunne lege seg selv etter tid, noe som var fremkommet etter nyere forskning. Saken var bare den at barnet var undersøkt allerede dagen etter at den påståtte krenkelsen skulle være utført. Den nye granskingen sa også at det ville være rifter og sår i barnets underliv som ville lege seg etter få uker. Men her fantes ingenting, selv dagen etter. Man kan undre seg over om Bente Johnsen Karlsens måte å ivareta barns rettigheter, ikke bryr seg om fakta. Etterrettelig fakta!

Paragraf 6-1, barns rettigheter under saksbehandling. Svein Arild Vis var barnets talsperson i saken. Flere ganger hadde han samtale med barnet, der han frem la det barnet forklarte og det barnet skrev ned i et notat, at det ikke hadde forekommet noe galt i hjemmet. Men dette hadde ingen interesse for barnevernstjenesten, ikke for fylkesnemnda eller tingretten heller.

Barneverntjenesten hadde en saksbehandler som fulgte saken, og som Bente Johnsen Karlsen var leder for. Hvorfor brydde de seg ikke om barnets ønske og barnets uttalelse? Som leder var Bente Johnsen Karlsen delaktig i at paragraf 6-1 ble brutt, med de konsekvensene dette medfører for barn og barnas biologiske familie, en splittelse av søsken og frarøving av kontakt med biologiske foreldre.

Så tillater Bente Johnsen Karlsen å gå til politianmeldelse med beskyldninger om at jeg har løyet, uten at hun er i stand til å fortelle hva løgnen omhandler. Det er riktig at jeg har fulgt med i alle toppstillingene som hun og hennes mann, Bing, har blitt tildelt i Lenvik kommune. Personal- og utviklingssjef til henne, og der ektemannen, Bing, fikk en stilling som personlig rådgiver, til ikke noen andre enn personal- og utviklingssjefen.

Etter kort tid forlot de sine stillinger, solgte hus og hjem, langt under takst, med den tro at de nå kunne beite på nye grønne enger lenger sør i landet. Spørsmålet er: Hvem er det som har disse stillingene i dag? Er stillingene bekledd? Jeg har også etterlyst permisjonssøknaden som Bente Johnsen Karlsen sendte Lenvik kommune da hun og ektemannen reiste sørover. Det er jo en kjensgjerning at Bente Johnsen Karlsen ble tildelt stillingen som kommunalsjef av tidligere rådmann, med den begrunnelse at hun hadde bare permisjon fra stillingen som personal- og utviklingssjef. Er ikke det bare å legge dokumentasjonen på bordet, for å avsanne min påstand?

I dag innehar Bente Johnsen Karlsen stillingen som kommunalsjef for helsesektoren. Enn så lenge. Det er interessant at det skjer noen underlige rokkeringer innenfor sektoren. En ansatt som hadde en ledende stilling ble flyttet til en sektor som har med havn å gjøre. Driftsleder havn, med næringssjefen som sin overordnede. Slike rokkeringer får de fleste av dem som har valgt politikerne til sine tjener til å riste på hodet. De eneste som ikke rister på hodet, er politikerne som er folkets tjenere, mens kommuneadministrasjonen smiler fornøyd.

Hvilken forutsetning har en mann som snart skal gå av med pensjon og som kommer fra helsesektoren til å administrere og ha ansvar for kommunens mange havner? Samtidig som senjakommunene skal sammenslåes med Lenvik kommune. Nykommunen vil få den desidert lengste strandsonen i landet, og blir den kommunen som får flest havner. Det er tvilsomt om kvalifikasjonene til driftsleder for havn, strekker seg lenger enn til båtførerbevis.

Så har vi ansettelsen av Bing Karlsen som ruskonsulent. En ansettelse som var foretatt av tidligere rådmann Margrethe Hagerupsen, uten at stillingen var utlyst, uten at det var stilt krav til kvalifikasjoner, en stilling som også sorterer under helsesektoren. Bente Johnsen Karlsen som kommunalsjef for helsesektoren, er det ingen som tror at skottene mellom deg og daværende rådmann var så tette at du ikke visste om denne ulovlige ansettelsen. Det er ingen som tror at skottene i ektesenga til Johnsen Karlsen er så tette at hun ikke visste at ektemannen ble tildelt en jobb der hans kvalifikasjoner er mangelfulle.

Det er noe som heter: Fei først for egen dør, men om Lenvik rådhus mangler kost så er det sikkert mange av mine tilhengere som vil spleise på en stålbørst, om ikke annet, så til innvortes bruk på rådhuset. Bente Johnsen Karlsen, den dagen du kan innrømme dine feil og lovbrudd og komme med en konsekvensutredning som viser konsekvensene barnefamiliene og de barn du har utsatt for i ditt maktmisbruk som barnevernsleder.

Det må bli slutt på at lovbrudd som utføres av offentlige ansatte skal kalles avvik. Lovbrudd er lovbrudd! At offentlige ansatte ikke skal være strafferettslig ansvarlig for sine lovbrudd er regelrett maktmisbruk på sitt verste.

Som kommunalsjef med helsesektoren som ansvarsområde, så har kommunalsjefen og rådmannen også et overordnet ansvar for barneverntjenesten. Dagens leder for barneverntjenesten ble ansatt selv om kunnskap og kvalifikasjoner om barnevern var mangelfulle. Resultatet lot heller ikke vente lenge på seg. I 2016 avdekket fylkesmannen hele 95 prosent avvik i barneverntjenesten i Lenvik. I 2018, var avvikene redusert med 40 prosent.

Fremdeles er det et avvik på hele 55 prosent(!) Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne igjen: Det ser ikke ut for at verken nåværende barnevernsleder eller Bente Johnsen Karlsen er i stand til å styre de etatene dere har fått tildelt.