I Folkebladet kan vi lese at Rådmannen i Senja kommune vil flere ganger annonsere etter nye kandidater som kommunalsjef. Det er med et hjertesukk og med stor forundring en kan spørre: Hvor ble det av alle de andre kommunalsjefene?
I Folkebladet kan vi lese at Rådmannen i Senja kommune vil flere ganger annonsere etter nye kandidater som kommunalsjef. Det er med et hjertesukk og med stor forundring en kan spørre: Hvor ble det av alle de andre kommunalsjefene?
Inflasjon på kommunalsjefer?
I prosessen med kommunesammenslåingen ble det bedyret at alle kommunalt ansatte i de fire kommunene skulle få beholde sine stillinger. Om ikke undertegnede husker helt feil så ansatte Tranøy kommune to eller tre kommunalsjefer før kommunene gikk inn i en kommunal ektepakt som lignet på flerkoneri. Storkommunen Lenvik hadde fire kommunalsjefer, og en formoder at både Berg og Torsken kommuner også hadde sine kommunalsjefer.
Rokering verdig en sjakkmester?
På et folkemøte som ble avholdt på Vonheim i Rossfjordstraumen der Lenvik-ordfører, Geir Inge Sivertsen, og nåværende rådmann, Hogne Eidissen med flere, orienterte om kommunesammenslåingen og kommende kommunestruktur. På dette møtet ble det stilt spørsmål om hvordan storkommunen Senja skulle forholde seg til eventuelt overflødige ansatte. Vitterlig var det fire rådmenn, en mengde med kommunalsjefer og en drøss med etatsjefer som måtte om rokeres. Var det oppgaver til alle?
Jobb til alle
Ordfører Geir Inge Sivertsen svarte følgende på spørsmålet. Ingen skulle sies opp, alle kommunalt ansatte var sikret en stilling i ny kommunen Senja og et utvalg arbeidet med sammensetningen og den geografiske fordelingen. Ut over dette skulle det foregå en fortløpende plassering/rokering etter som det viste seg at etater hadde behov, eller at det på enkelte områder viste seg at det var grunnlag for å redusere/forflytte på antall ansatte. Nykommunen Senja ville trenge en innkjøringsperiode for strukturering. «Nå er ikke dette ordrett ordførerens svar, men slik oppfattet undertegnede svaret.»
Det er alltids plass til én til i byråkratiet
Etter at kommunesammenslåingen var et faktum, kunne vi lese i Folkebladet om en mengde stillingsbenevnelser, deriblant at tidligere kommunalsjefer med praksis som etatledere fikk tittel som seniorrådgivere. En skulle formode at personer som innehar en stilling som seniorrådgiver, og som er i besittelse av mangeårig kompetanse fra offentlig forvaltning kunne brukes til å bistå rådmannen i sin rokering av det som mange mener er en overbefolket kommuneadministrasjon. Men så skjer ikke, det bare ansettes flere i byråkratiet.
Rådmann «undercover»
En annen ting som mange mener er en uting, er at enkelte søkeres navn blir hemmeligholdt når søkerlisten til toppstillinger i kommunen offentliggjøres. Sist dette skjedde var ved ansettelse av siste rådmann i gamle Lenvik kommune. Når ansettelsen var et faktum så viste det seg at det var vedkommende som fikk holde sitt navn unna offentligheten som ble tildelt stillingen som rådmann.
Som dugg for solen
Da Senja kommune så dagens lys var kommunen i besittelse av en mengde dyktige kommunalsjefer som kunne forflyttes i organisasjonen, hvor er det blitt av dem? Er de allerede grodd fast i en fasjonabel stillingstittel? For tre av de fire søkerne til kommunalsjefstillingen som får sine navn offentliggjort, og som blir veid av rådmannen og funnet for lett, må dette oppfattes som forsmedelig. Eller er rådmannen redd for å få en kommunalsjef lik kong Sverre, som talte Roma midt imot?